EST ENG DAN POL RUS UKR

ÕPETAJALE JA KOOLITAJALE

Spoofy on mõeldud kasutamiseks noorema kooliea tundides ja lasteaedades. Mäng arendab erinevaid riiklikus õppekavas ette nähtud pädevusi. Mängu põhilised elemendid on ohtude tunnetamine ja abi otsimine. Mängu saab tõmmata alla telefoni või tahvlisse, või mängida siinsamas veebis.

Siin lehel on tunnikavad ja olulisemad teemad. Kõik see info ja ülevaade maailmadest on lisatud ka allalaetavasse juhisesse.

Mäng on jagatud neljaks maailmaks. Igas maailmas on eri fookusega ülesandeid, mis arendavad erinevaid pädevusi: eelkõige digipädevust, aga ka suhtlus-, enesemääratlus-, sotsiaalset ja kodanikupädevust.

Maailmad on kõik mängitavad eraldi ja ei vaja konkreetset järjestust. Kool ja sünnipäev on lühemad ja lihtsamad ja sobivad lastele iseseisvaks mänguks, park on juba natuke keerulisem ja vanaema maailm on kõige sobivam just suurematele lastele. Koos täiskasvanuga on aga kõik mängitavad.

MÄNGU teemad

Sõbrakutsed

Inimesed saavad internetis palju sõbrakutseid, samuti lapsed. Seega on oluline, et nad oskaks kriitiliselt mõelda, et milliseid vastu võtta. Valede inimeste sõbraks lisamine võib anda neile lisainfot, lisaks juurdepääsu lapsele. Seega tuleb alati rõhutada, et inimest peab ka päriselt tundma, kas siis päriselus või pikaaegselt kuskil mängus. Kui pildil ja nime taga on tuttav inimene, aga profiil tundub veider, peaks samuti olema ettevaatlik ja küsima lisaküsimusi, internetis on palju libakontosid. Internetisõpradega kokku saamisel peab kindlasti teavitama täiskasvanut, eriti kui „sõber“ palub mitte rääkida.

Pettused arvutis

Internetis on palju tasuta asju, reklaame ja häid pakkumisi. Paljud neist ei ole õiged asjad.

  1. Tasuta asjadega kaasnevad tihti viirused või muu pahavara. Kui asi ei peaks olema tasuta (näiteks film) ja kuskil mujal küsitakse selle eest raha, on see tasuta versioon kahtlane.
  2. „Saada edasi ja võid võita“ on tavaliselt pettus. Isegi, kui saad tasu kohe kätte, pole jagamine hea mõte.
  3. Kui midagi tundub liiga hea, et olla tõsi, siis tavaliselt see ka nii on.

Paroolid

Kõikidel seadmetel ja kontodel peaksid olema paroolid. Tuleb meeles pidada kolme asja:

  1. Kõik paroolid peavad olema erinevad ehk igal kontol peab olema oma parool;
  2. Paroolid peavad olema pikad ja keerulised
    1. Vähemalt 12 tähemärki
    2. Tähed, numbrid ja muud sümbolid
    3. Ei tohiks kasutada midagi kergelt ära tuntavat nagu oma nimi, pereliikme nimi jne.
  3. Paroole ei tohi kellelegi öelda, võib-olla vaid oma vanematele.

Häkkimine

Häkkimine on igasugune arvuti kasutamine, et saada juurdepääs kellegi arvutisse või süsteemi. Häkkerid võivad olla eetiliste eesmärkidega, aga tihti on tegemist pahatahtliku tegevusega. Häkkimine nõuab tavaliselt arvutiteadmisi ja oskusi, aga on ka neid, kes ostavad internetist valmis vahendid ja kasutavad neid oma eesmärkide saavutamiseks. Häkkimine on üldiselt ka ebaseaduslik ehk häkkerite ukse taha jõuab tihti politsei ja häkkereid peetakse kurjategijateks.

Juhendist leiad kõik õpetajale vajaliku info ühest kohast

Kasulikud materjalid